16/11/2018

Lions Rijnsburg-Valkenburg overhandigt gift van €10.000 voor onderzoek

De Lionsclub Rijnsburg-Valkenburg heeft vorige week €10.000 uitgereikt aan twee stichtingen. Suzanne de Rijk mocht namens de Stichting DON, Diabetes Onderzoek Nederland,  €5000 in ontvangst nemen. Deze stichting financiert onderzoek naar Diabetes Type 1. Door deze ziekte maakt het lichaam feitelijk te weinig insuline aan om suiker af te breken. Volgens Suzanne is dit een ziekte “die langzaam je lijf opeet”, aangezien organen, ogen en ledematen zwaar beschadigd kunnen raken.  99% van het geld gaat rechtstreeks naar een zevental onderzoeken waarvan er op dit moment drie in Nederland lopen.

De tweede gift van €5000 werd overhandigd aan twee zussen, Annet Klinkert en Margriet Neervoort van de Stichting PLN. Het betreft een erfelijke hartspierziekte waarbij te weinig eiwit voor de hartspier wordt aangemaakt waardoor de patiënt plotseling kan overlijden. “Al het geld wat we inzamelen wordt gebruikt voor onderzoek” volgens Margriet die, net als haar zus, deze ziekte ook heeft. Zij deed tevens een oproep je op te geven als donor. De leden van Lionsclub waren onder de indruk van de gedrevenheid van de drie dames om geld in te zamelen voor het zo belangrijke wetenschappelijke onderzoek. Een mooie bestemming voor het geld dat met vrijwilligersactiviteiten door de club werden opgehaald.