Waar staat de Lionsclub eigenlijk voor? Leon: “De leden van de Lionsclub zetten zich belangeloos in voor de samenleving. Naast onze eigen bijeenkomsten organiseren we jaarlijks activiteiten waarvan de opbrengst ten goede komt aan goede doelen. Daarbij valt te denken aan de organisatie van het jaarlijkse Rijnsburgs Open Golftoernooi of aan de catering, loterij en bloemenverkoop in de avond van de Flower parade.”
De club bestaat dit jaar 30 jaar; hoe hebben jullie dat gevierd? Leo: “we zouden eigenlijk in maart een heel mooi Galafeest voor 300 genodigden gehad hebben. Echter, één week voordat dat zou plaatsvinden hebben we alles moeten afzeggen in verband met de afgekondigde lock down. Dat was een grote teleurstelling. Het feest zou worden gehouden in het leegstaande Rabobankgebouw aan de Rogstraat dat eigenaar Peter Ouwehand gratis ter beschikking had gesteld. De bedrijven B&J en Verhulst werkten ook mee aan de opzet van een groots feest met artiesten zoals Tino Martin. Door middel van verkoop van dinertafels en veilingkavels zouden we naar verwachting toch wel een aanzienlijk bedrag hebben moeten overhouden.”
Welke goede doelen hadden jullie voor ogen? Leo: “we hadden drie goede doelen geselecteerd: Gezinshuis “de Stal” in Rijnsburg, het echtpaar Lobat en Maart dat belangeloos moeilijk opvoedbare kinderen opneemt en opvoedt, de World servants, een groep maatschappelijk bewogen jongeren die ons altijd ondersteunen bij de organisatie van de lotenverkoop tijdens de Flower parade-avond, en de Vereniging Katwijkse ziekte. Het afblazen van het evenement was ook voor hen een grote teleurstelling uiteraard maar ze reageerden begripvol omdat het overmacht was.”
Hoe reageerden de Lionsclub daarop? Leon: “Door de Coronamaatregelen dreigen de inkomsten van goede doelen een groot probleem te worden. Dat gaf onze leden de motivatie om toch te kijken wat we daaraan konden doen. Spontaan werd een inzamelingactie op touw gezet onder de leden en wilde toch een 14-tal bedrijven een bijdrage leveren zonder daarvoor iets terug te verwachten.”
En wat heeft die actie opgebracht? Leo: “Totaal hebben we €14.000 bijeengebracht. Een prachtig bedrag waar we denk ik de gekozen goede doelen binnenkort blij mee kunnen maken. De uitreiking zal nog dit jaar plaatsvinden, zij het in klein comité.”
Wat betekent het voor de club nu alle activiteiten door Covid onder druk komen te staan? Leon: “Dat is best lastig. Onze eigen bijenkomsten kunnen we deels doorzetten met in achtneming van de Coronarichtlijnen. We zullen wel meer moeten omkijken naar onze oudere leden die in de risicogroep vallen en die daarbij niet aanwezig kunnen zijn. Optimisten als we zijn plannen we volgend jaar toch het 15e Rijnsburgs Open golftoernooi in mei. Ook gaan we weer meedoen met “NL Doet” en hopelijk kan de Flower parade volgend jaar augustus weer doorgang vinden. Linksom of rechtsom moeten we ons blijven inzetten voor de goede doelen, want die hebben het harder nodig dan ooit.”